Monday, September 17, 2007

Sick of being ruled by the goyim


סרטו של יגאל בורשטיין המתעד את ביקורו של ליבוביץ במעלות-תרשיחא בשנת 1981 לצורך סימפוזיון. התלוו אליו ד"ר ישראל אלדד וד"ר מנחם ברינקר. הסרט בשחור לבן.
Leibowitz (1903-1994) was an elderly, spry fellow who raced through campus, pausing from time to time to answer questions students or passersby shot at him: "Prof. Leibowitz, what is love?" or "Does man also have a soul?" He would stop and respond in all seriousness, without the verbal aggressiveness that sometimes marked his public appearances. He was generally more at ease in small groups.
The anthology of articles and papers was assembled in the wake of the Van Leer Institute conference held in Jerusalem to mark the 100th anniversary of Leibowitz's birth. It would be hard to find a more diverse collection, and Leibowitz certainly deserves it. The book's 25 impressive articles are divided into six categories − religion and ethics, freedom and duty, philosophy and science, faith and practice, dissent and rebellion, society and state.(more from Haaretz)
Yeshayahu Leibowitz: Bein shamranut leradikaliyut("Yeshayahu Leibowitz: Between Conservativism and Radicalism") (Hebrew) edited by Aviezer Ravitsky, Van Leer Institute / Hakibbutz Hameuhad, 453 pages
ישעיהו ליבוביץ: בין שמרנות לרדיקליות
אבי רביצקי (עורך)
הוצאת הקבוץ המאוחד ומכון ון-ליר, 2007
פרופ' ישעיהו ליבוביץ היה לוחם ללא חת, נחוש לנתץ כל סמל וכל חפץ שדבק בו אבק של קדושה, שהרי "קדוש הוא רק מי שמעבר למציאות". הוא הציב סימן שאלה על הכול, אך הוא עצמו היה סימן קריאה, סלע מוצק, איש של תשובות. ליבוביץ עומד לנגד עיניהם של מאות ואלפי בני אדם בבואם לנקוט עמדה בשאלות של אמונה, ערכים, מוסר, מדע, אידיאולוגיה ופוליטיקה. אנו עשויים להסכים אתו או לדחותו מעלינו, להתווכח עמו או לחוש מאוימים על ידו, אך איננו יכולים להתכחש לעוצמתם המהפנטת של האיש ושל משנתו.
הספר ישעיהו ליבוביץ: בין שמרנות לרדיקליות – דיונים במשנתו הוא פרי כינוס שנערך במכון ון ליר בירושלים לציון מאה שנים להולדתו של האיש. מאמרי הספר, פרי עטם של חוקרים והוגים מתחומים שונים, מבטאים את עיסוקיו המגוונים של ישעיהו ליבוביץ; נידונים בהם נושאים כגון דת ומוסר, מחויבות וחירות, מחשבה ומדע, אמונה ומעשה, מחאה ומרי וחברה ומדינה. הספר משקף מצד אחד את העניין הרב שליבוביץ ממשיך לעורר גם כיום, ומצד אחר את להט הוויכוח שממאן לדעוך גם לאחר שקולו נדם.

No comments:

Post a Comment